Digitális vállalattá válás

A digitális vállalat fogalma többet jelent, mint az új technológiák használata, ami igazán megkülönbözteti őket a hagyományos vállalkozásoktól az az, hogy ezek képesek a digitalizáció előnyeit átemelni a vállalat kultúrájába, stratégiájába és működési módjába, versenyelőnyt kovácsolva ezekből. Digitális vállalkozások folyamatosan azon dolgoznak, hogy újabb és hatékonyabb működési modelleket hozzanak létre a rugalmasabb üzleti folyamatoknak, az összekapcsolt platformoknak, az analitika és együttműködési lehetőségeknek köszönhetően, amelyek növelik a cég termelékenységét, fejlettségét. Egy digitális vállalkozás folyamatosan keresi, felismeri és fejleszti az új digitális üzleti modelleket, mindig biztosítva, hogy ügyfeleik és az alkalmazottak legyenek a középpontjában annak, amit csinál.

A vállalakozásoknak számos területen újra át kell gondolni működésüket és megreformálni azokat, hogy valóban a digitális vállalkozásokká váljanak.

Három fő terület, amely a digitális vállalattá váláshoz szükséges:

  • a digitális üzleti modellek (amit a vállalatoknak tenniük kell);
  • digitális működési modellek (hogyan tudják csinálni);
  • digitális adottságok és képességek (akikkel a siker elérhető).

Digitális üzleti modell

A hagyományos vállalatok két fő kihívással fognak találkozni a digitálissá válás során. Először is, az üzleti modell, amely évtizedeken keresztül szolgálta őket a mindennapokban már nem fog működni a kívánt módon, ami betudható a digitális innovációnak. Második, kihívás létrehozni egy új, életképes üzleti modellt a digitális kornak megfelelően, amit vagy saját maguk alkotnak meg vagy átemelnek másoktól.

Digitális működési modellek

Itt nem csak üzleti modell megváltoztatása számít. A vállalkozásoknak is meg kell változtatni az üzleti modelljüket, felül kell vizsgálni folyamataikat minden szempontból. Ez magával vonzhatja digitális működési modell megismerését vagy az új technológiák bevezetését, hogy megtalálják a legoptimálisabb működési hatékonyságot. Sok vállalkozás már elkezdte ezeket a változásokat bevezetni, amely maga után vonzotta a folyamataik újragondolását.

A korszerű technológiák alkalmazását nem lehet csak költség szinten értelmezni. Ezek a forradalmi technológiák már jelenleg is alkalmazásban vannak, vagy folyamatban van azok bevezetése, hogy hétköznapjaink részévé váljanak, új lehetőségeket nyitva a teljes fejlesztési, gyártási és értékesítési folyamatoknak.

Ezek a technológiák a következők

  • Szenzorok: Környezetmonitorozó eszközök, amelyek lehetnek aktívak (vezérlő) vagy passzívak (érzékelő). Ezek gyakran hálózatba kötve kommunikálnak más okos eszközökkel, emberekkel, alkalmazásokkal. A szenzorok egyre elterjedtebbé és olcsóbbá válnak.
  • RFID/rövid hatótávú kommunikációs eszközök (NFC): Címkék vagy kártyák, amelyeken tárolt adatok egy rádió frekvenciás olvasóval kinyerhetőek és továbbíthatóak. Mindezek mellett támogatja a felhasználói tapasztalatokon alapuló tökéletesítést, ami nagy előnyére válhat egy vállalatnak az ellenőrzési folyamatok javításában vagy a készlet követésben.
  • M2M kommunikáció: Gépek közötti, emberi beavatkozás nélküli kommunikáció. A rendszerbe kötött berendezések felügyelete megoldottá válik, az automatizált gyártástámogató alkalmazásoknak köszönhetően, csökkennek a karbantartási költségeket és optimalizáltabbá válik a termelékenység.
  • Robotika: Ez már nem csupán vízió, hanem valóság. Nagy mértékben támaszkodik az autóipar és felvezető ipar is a robotokra, de olyan területekre is betörnek, mint az orvostudomány.
  • 3D nyomtatás: Egy új lehetőség a prototípusgyártás területén, amely segítségével a készlet méretek és a javítási költségek csökkenthetőek. Minden bizonnyal az elkövetkező 3-5 évben egy teljesen elfogadott és elterjedt gyártási technológiává fog válni. Másrészről a 3D-s képalkotási eszközöknek, szkennereknek köszönhetően átalakulóban vannak azok a tervezés és a gyártási folyamatok, amelyek előtérbe helyezik a 3D-s nyomtatást.
  • Drónok: Folyamatosan nő a szerepük a szállítás területén is, de a drónokra szerelt kamerák és más eszközök segítségével az eddig elérhetetlennek gondolt területekről is adatok gyűjthetőek be további vizsgálódás céljából
  • Blokklánc és kriptovaluta (decentralizált alternatív pénz): Bitcoin egy nemzetközileg egyre inkább használt fizetőeszköz, míg a blokklánc egy olyan megközelítése a kereskedelemnek, amely a közvetítőket kihagyja és direktben köttetnek az üzletek a felesleges költségek nélkül.
  • Virtuális és kiterjesztett valóság: Egy nagyon összetett terület, amely a tervezési és a gyártási folyamatokat alapjaiban változtatja meg, elmosva a határokat a számítógépes világ és a valóság között. A termék elképzelt világba helyezésével olyan előnyök nyerhetőek, mint a költséghatékonyság vagy funkcionalitás vizsgálat, amelyeknek középpontjában mindig a felhasználó áll.
  • Kognitív számítástechnika, „gépi mély tanulás”: A számítógépek teljesítményének növekedésével, a big data-hoz való hozzáféréssel olyan algoritmusok készíthetőek, amelyek öntanulást biztosíthatnak a gépeknek. A gép és az ember között olyan természetes kapcsolat alakul ki, amely alapja a mesterséges intelligencia.

A hagyományos vállalatok nem látják az előnyeit a digitális világnak, csupán költségként tekintenek a digitalizációra, holott számos felmérés azt mutatja, hogy az ezirányú befektetés hamarabb megtérül, mint azt gondolnák.

Digitális adottságok és képességek

A digitális gazdaságban két tényező vált különösen befolyásossá. Az első a vállalti szintű átláthatóság, ami egyben új normát is teremt, hisz olyan bennfektess információkhoz férnek hozzá a dolgozok, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Másodsorban tehetségekért folyó verseny a digitális készségekkel erősödött. Az ezredfordulós „Y” generáció már teljesen más típusú munkahelyeken szeretne dolgozni, amihez a vállalatoknak is igazodniuk kell.

A vállalatoknak, hogy vonzóak maradjanak vagy azzá váljanak meg kell reformálni magukat, hogy lépést tudjanak tartani a versenytársakkal, a változással. Az ön cége készen van erre?