Ipari digitalizálás a logisztikában

Miért előnyös a 3D-s modellezés?

A CAD/CAM/PLM megoldások használatával a termék teljes fejlesztési, gyártási és üzemeltetési ciklusát le tudják fedni a vállalkozások. A tervezés első fázisában akár 2d-s vázlatok segítségével is megvizsgálhatjuk, hogy a berendezés úgy fog működni, ahogy azt elképzeltük. Amennyiben az elvi felépítés megfelelő azonnal léphetünk tovább a 3D irányába, hogy ami síkon működött, az a digitális térben is működni fog-e. A vázlatok alapparaméterei felhasználhatóak top-down modelleséhez, hogy ne kelljen elölről kezdeni mindent.

Digitális prototípus, a fejlesztési költségek csökkentése érdekében

A különböző fázisokban lévő terveinket végeselemes analízisnek vethetjük alá, amellyel alapanyagot takaríthatunk meg vagy tervezési hibára bukkanhatunk. A kifáradásos törések elkerülése érdekében is futtathatunk analíziseket, anélkül hogy a valós alkatrészt vetnénk alá „nyúzópróbának”. A tervezőszoftvernek köszönhetően egyszerűen javíthatunk a téves elképzeléseken, vagy automatizmusokkal helyettesíthetünk hosszú mérnöki számításokat. A tervzsűrizésre nem feltétlenül kell több száz kilométert, mert a beépített digitális eszközök segítségével ez egyszerűen elvégezhető. Lemez jellegű alkatrészek modellezésére speciális környezet használható a modell legyárthatóságának érdekében adatot szolgáltatva a kivágó gépeknek dxf formátumban.

Gyártási dokumentáció készítés egyszerűen

A 3D-s szerelések létrehozásával jól modellezhetőek a valós összeépítése viszonyok és kiszűrhetőek a rendellenességek. Pontosan meghatározható, hogy milyen hosszú hidraulikus tömlőkre van szüksége, mert a digitális modellen ez is megtervezhető figyelembe véve a biztonsági távolságokat, előírásokat. Jellemzően 2d-ben, de akár 3D-ben is teljes értékű gyártási dokumentáció készíthető támogatva akár a papírnélküli gyártást. A tartószerkezet tervezővel síkbeli és térbeli vázak alkothatóak meg, amelyekből kinyerhető ez egyes elemek darabolási hossza is. A renderelt képek, videók készítésének lehetősége olyan előnyt biztosít a vállalkozás számára, amellyel hamarabb marketingezheti az új fejlesztést, lerövidítve a piacra való bevezetés idejét.

Tervadat-kezelés adatbázis alapon

Nagyobb projekteken akár egyszerre többen is dolgozhatnak abban az esetben, ha a keletkező adatokat (3D modell, dokumentáció, gyártási fájlok) a háttérben valamilyen adatbázis alapú tervadat kezelő (PDM) szoftver rendszerezi. A cél mindig minden esetben ugyan az: megbízható, jó minőségű terméket fejleszteni és gyártani, a piacon a legjobbak közé kerülni és profitot realizálni.

Teendők a logisztika területén

Hazánkban a búza tábláról való elhordása jellemzően traktorok és a hozzá csatlakoztatott pótkocsik segítségével történik. Ennek több oka is van, nagyon jó a terepjáró képességük, így nehéz betakarítási körülmények között is teljesíteni tudják a feladatukat, a ballonos kerekeknek köszönhetően kisebb talajtömörödést okoz, valamint ezek a gépkapcsolatok állnak leginkább a termesztök rendelkezésére. Alternatív megoldásként terepjáró képességgel rendelkező tehergépkocsik és a hozzájuk kapcsolt pótkocsik is alkalmasak a szállításra, nagy előnyük a nagyobb megengedett össztömeg, és hogy közúton magasabb megengedett sebességgel közlekedhetnek, így hamarabb elérik a lerakodási helyet. Hátránya, hogy nedves időben a tarlóról való lehajtás nehézkes vagy nem megoldható így vontató traktort kell alkalmazni.

A mezőgazdaságban is használható teherautókkal szemben támasztott követelmények:

  • Terepjáró képesség. A szállítási feladatok egy részét földutakon és a termőterületeken kell teljesíteni, ahol az út- és közlekedési viszonyokat erősen befolyásolja az időjárás. A tehergépjárműveknek célszerű összkerék-meghajtással rendelkezniük, hogy terhelten, pótkocsi vontatása közben is mozogni tudjanak a felázott, sáros, felázott talajon.
  • Cserélhető felépítmény. A felépítmények kialakítása és mérete függ a szállítandó anyagok jellemzőitől, így sokszor valós igényt jelent a felépítmény kiegészítése, átállítása vagy speciálisra cserélése.
  • Billentőképesség. Az ömlesztett anyagok szállításakor nagy előnyt jelent lerakodáskor a billentő képesség. A három oldalra billentő teherautók kiválóan alkalmasak a termények, anyagok szabályozott, gyors és pontos ürítésére eltérő körülmények között.
  • Megfelelő vonóberendezés. A vonóberendezés nem csak a vonófejből áll, a teherautókon biztosítani kell a pótkocsi fékezéséhez szükséges légfékcsatlakozót, az elektromos ellátás csatlakozóját és a hidraulikus gyorscsatlakozót a pótkocsi hidraulikus rendszerének működtetéséhez.
  • Minden körülmények között meg kell felelniük a hatósági (NKH) aktuális előírásoknak és jogszabályoknak
A mezőgazdaság kitermel magának egyedi megoldásokat a szállítmányozás ezen területén is. Az átrakó kocsiknak köszönhetően a pótkocsis tehergépjárműveknek elég a tábla mellett lévő, jobb minőségű utakon várakozni arra, hogy a traktor vontatta átrakókocsi elhordja a learatott terményt a kombájntól és önürítő képességének köszönhetően megtöltse a teherkocsit. A ballonos kerekeknek köszönhetően mérsékelt talajszerkezet roncsolás történik szemben a tehergépkocsis szállítással. Olyan extra funkció is elérhetőek az átrakókocsikhoz, mint a mérő elektronika, így pontosan meg lehet határozni a tábla hozamát.

Azon fejlesztő és gyártó cégeknek is a tudásuk legjavát kell adniuk, akik a szállítmányozás területén versengenek egymással a vásárlók kegyeiért. A fejlesztés kulcsponti szerepet tölt be a járműgyártásban is legyen az egy új pótkocsi megtervezése vagy egy tehergépkocsi önrakodóvá alakítása. Miután ezek az eszközök közúton közlekednek, így a közlekedésbiztonság és az biztonságos üzemeltetés központi szerepet tölt be a fejlesztések során. A vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a vásárlók igényeit és specifikációt, de versenyt kell futniuk a technológiai fejlődéssel, gondosan figyelve a szabályokra, előírásokra. Legyen az pótkocsi, vagy daru minden időjárási körülmény között megfelelően kell működniük akár -20 °C vagy +40 °C között is. Egy pótkocsi légfékrendszerének helyt kell állnia -30 °C-ban is, de egy daru sem szakadhat le a hidraulikus nyomás váratlan megszűnése esetén, mert az katasztrófához vezethet, emberéletet követelhet, csorbíthatja a vállalkozás hírnevét. Az emelőgépek csoportjába tartozó darus autó egyszerre valósítja meg a teher hordást és a le- és felrakodást, amely szélesebb körű felhasználhatóságot biztosít az üzemeltetőnek. Ezeket a tehergépjárműveket általában utólagosan látják el emelőszerkezettel, amely az alvázra vagy segédalvázra kerül rend szerint a fülke és a plató közé, de találhatunk olyan verziókat is, amelyeket a felépítmény mögé helyeznek el. Ilyen típusú daruk ritkán, de előfordulnak félpótkocsikon is.

A szállítmányozás keretében megvizsgáltunk néhány megoldást arra, hogy a búza eljusson a tárolási helyére vagy a malomba a felhasználástól függően.