Solid Edge – Automatizált gyártástámogatás

Manapság minden tervező mérnök találkozik a Solid Edge tervezés során olyan problémákkal, amelyekkel vagy együtt él, vagy megpróbál egy másik, átmeneti megoldáson keresztül gyorsabban, hatékonyabban dolgozni, amely nem minden esetben hozza a kellő gyorsaságot, elégedettséget.

A gyártástámogatást a Solid Edge automatizált megoldásaival sokkal hatékonyabbá tehetjük, a gyártástámogatás pedig sokkal gördülékenyebb lehet. Az alábbiakban jellegzetes tervezési, és gyártáselőkészítési problémákat részletezünk és adunk rájuk megoldásokat.

1. Időigényes fájlkeresés

Tervezési és gyártási információk, illetve fájlok időigényes, manuális keresése. Jelentős időveszteséget okozhat a mappák közötti “bóklászás” a hagyományos, fájlrendszer-alapú adatkezelés használata miatt. Ha jobban belegondolunk, ez a legtöbb esetben megközelítőleg 2-3 percet vehet igénybe, ami nem vészesen sok (a szélsőséges eseteket most nem beleszámítva). Viszont számolva azzal, hogy egy munkanap alatt ez akár többször is előfordulhat, már van is egy “elfecsérelt” munkaóránk, amit effektív munkára nem tudtunk felhasználni. Hogyan tudunk ebből az időből lefaragni?

Egyszerű példa: SOS-be szükségünk van egy alkatrészre, viszont csekély mennyiségű információ áll a rendelkezésünkre. Annyit tudunk egy kollégánktól, hogy a második verzió január eleje és február közepe között lett megtervezve, illetve február vége és március első hete között lett kiküldve a gyártósorra. Továbbá tudjuk az alkatrész megnevezését (MALE ADAPTOR) és hogy melyik termékhez tartozik (EPLM).

Tegyük fel, hogy ezen információk alapján kellene megkeresni ezt az alkatrészt, és mindössze fél perc áll rendelkezésünkre. Nos, ennyi idő szinte lehetetlen megtalálni az alkatrészt úgy, hogy az a fenti kritériáknak megfeleljen.

A Solid Edge Teamcenter modulja erre az esetre is egy gyors megoldást kínál fel. Elegendő csak a fenti információkat megadni egy előre konfigurált lekérdezés űrlapján (akár tört formában is lehetséges, pl. *MALE*), és máris előttünk is a keresett tétel.

Solid Edge for Teamcenter keresési ablak

2. Valós idejű egyeztetés hiánya a tervezési feladatokról, a csoportmunka bevezetése

Több tervező dolgozna ugyan azon a szerelésen egyszerre. Hogyan lehet ezt elérni úgy, hogy ne valósuljanak meg tervezési ütközések (pl. két tervező dolgozik egy ugyanazon alkatrészen)?

A tervezői csoportmunka egyszerűen bevezethető a Solid Edge Teamcenter moduljával. Egyszerre több tervező is dolgozhat egy szerelésen (egy időben). A “Kivétel/Beadás” módszere biztosítja a tervezők számára, hogy mindig látható legyen éppen ki dolgozik az adott alkatrészen/alszerelésen. A Teamcenter minden megnyitott Solid Edge fájlt egy színnel lát el (pl. zöld = én dolgozok rajta, narancs = kolléga dolgozik rajta) ami a többi kolléga számára egy visszajelzést ad arról, hogy valaki szerkeszti az adott fájlt. Magyarul ne akarjunk hozzányúlni ahhoz, ami a másik keze alatt van éppen.

Ez az összes fájlra igaz, beleértve a nem Solid Edge fájlokat is. A tervezőknek nem szükséges a Solid Edge és egy másik alkalmazás között váltogatni, mivel az imént említett információkat közvetlenül a Solid Edge-ből is elérhetik.

Az anyagmozgató gépen két tervező mérnök dolgozik egyszerre (zöld és narancs színekkel jelölve)

3. Nem megfelelő szintű kommunikáció a tervezési és gyártási részlegek között

Melyik szerelés használja ezt az alkatrészt? Hova van beépítve ez az alkatrész?

A lemezalkatrész a listában szereplő szerelésekben található meg

A tervezők egyszerűen megtalálhatják, hogy egy adott alkatrész melyik szerelésbe épül be. A „Hol használt” kereséssel megkereshetjük az összes olyan fájlt, amelyek kapcsolódnak a kijelölt dokumentumhoz. Ennélfogva, a tervezőnek nem kell megjegyeznie, vagy manuálisan megkeresnie a szülő összeállítást, ahova a kijelölt alkatrész beépül.

Mit kell elküldeni gyártásra?

A tervezési fázisokat jóváhagyó kollégák egy állapotot rendelhetnek a gyártásra bocsátandó termék modellhez, valamint annak műhelyrajzához. Ez történhet manuálisan, vagy egy automatizált munkafolyamat segítségével.

A „Kibocsátott” állapot fogja jelezni, hogy az adott dokumentum ki lett bocsátva, el lett küldve gyártásra, és a további módosítások nem engedélyezettek. Így minden dolgozó tudni fogja, hogy melyek azok a műhelyrajzok, amelyeket a gyártási részleghez kell továbbítani.

Melyik a legutoljára kiadott dokumentum? Melyik a legutóbbi revízió?

Számos megnyitási módszerből választhatnak a tervezők: az „Utolsó kibocsátott” lehetőséggel ellenőrizhető, hogy melyik a legutóbb gyártásra kibocsátott verzió az adott alkatrészből/szerelésből. Továbbá az „Utolsó” opcióval megkereshetjük az adott fájlból készült legutóbbi revíziót.

Sokoldalú fájlmegnyitás ablak

4. Digitális vállalati szervezet kialakítása

A Solid Edge termékadat-kezeléssel egyedi, testreszabott jogosultságokat állíthatunk be az egész vállalatra kiterjedően, ezzel fenntartva a már eddig is jelen lévő hierarchiát. A jogosultságok beállításával és a különböző részlegek csoportjainak kialakítása után a részlegvezetők munkafolyamatokat készíthetnek, illetve kioszthatják az egyes feladatokat a saját munkacsoportjukon belül. Ezzel a módszerrel biztosíthatjuk azt, hogy csak a célcsoporthoz jusson el az adott munkafolyamat, és az ahhoz kapcsolódó feladatok.

Termékstruktúra változtatási munkafolyamat
Vállalati hierarchia testreszabása

 

 

Webinár az Ipar 4.0 területeiről

Ősszel a fent felsorolt 4 témában is webináriumokat szervezünk. Bővebben ezekről itt olvashat: automtizált gyártástámogatás webináriumok.